Onze geschiedenis
Waar het allemaal begon
De geschiedenis van Pellikaan Verpakkingen gaat terug naar het jaar 1951. In dat jaar legde Klarinus Pellikaan (1915 – 2006), de grootvader van de huidige directeur André Pellikaan, de basis voor Pellikaan Verpakkingen. Klarinus Pellikaan had voorheen een sigarenmakerij en onder de merknaam ‘Batavier’ werden sigaren verkocht. In de naoorlogse periode kwam de handel in verpakkingsmaterialen op gang. Dit bestond destijds alleen uit papier. Klarinus zag een gat in de markt en startte vanuit zijn gezinswoning aan de Stationsweg, onder de Sliedrechters beter bekend als de Theetuin, een papierhandel.
Een echt familiebedrijf
De handel kwam langzaam op gang. Door de groeiende economie en de intrede van diverse nieuwe materialen, zoals aluminium en kunststof, begon het bedrijf uit te breiden. In 1978 werd de woning te klein en ging Klarinus op zoek naar een geschikte werkruimte. Het bedrijf dat inmiddels de naam Pellikaan’s Verpakkingen had gekregen, verhuisde naar een nieuwbouwpand op het bedrijventerrein ‘De Nijverwaard’ in Sliedrecht. In deze periode was Danie Pellikaan (1947 – 2016), zoon en later ook de opvolger van Klarinus, al werkzaam binnen de organisatie.
Onder impulsen van Danie Pellikaan heeft het bedrijf zich verder ontwikkeld tot een totaalleverancier in verpakkingen voor zowel de detailhandel als de industrie. Wederom groeide het bedrijf uit zijn jasje en sinds 1999 heeft de organisatie een modern pand betrokken op het bedrijventerrein Noord Oost Kwadrant in Sliedrecht. Niet alleen de geconditioneerde opslagruimte in dit pand bood de kans om te groeien, maar ook de mogelijkheid om klanten te ontvangen was van grote waarde. Zo konden klanten onder andere het ruime assortiment bekijken en bestellingen afhalen. In 2007 heeft André Pellikaan, de derde generatie, het stokje van Danie overgenomen.
Pellikaan in een nieuw jasje
In 2015 heeft Pellikaan’s Verpakkingen een naamsverandering ondergaan, zo staat de organisatie tegenwoordig bekend als Pellikaan Verpakkingen. Met een nieuwe huisstijl, die terug te vinden is in zowel het pand als in de webshop en de aanschaf van Syll, een machine die dozen op maat produceert, gelooft Pellikaan in een prachtige toekomst.